lørdag 7. april 2012

Menn som ikke skifter bleier

Hos klikk.no finnes mange tips for dem som har problemer med
bleieskiftarbeidet. Skjermdump: klikk.no
Langfredag 2012 leste vi på vgnett  at "Menn slipper å skifte bleier i barnehage". Seks dager for sent til å kvalifisere for aprilspøk. Det viser seg å ikke være en spøk i det hele tatt, men ramme alvor.

I Sporvongane private barnehage på Bryne må de kvinnelige ansatte skifte bleie på barna, leser vi videre. - Menn må få være menn, mener den pedagogiske lederen.
Rogaland er det fylket i landet der mannemangelen er størst. Sporvongane er den barnehagen i Rogaland som har størst andel menn. Likevel slipper de altså å skifte bleier her.
- Hos oss er det damene som skifter bleier. Jeg vet det er gammeldags og politisk ukorrekt, men menn må få være menn. Om noen ytrer ønske om å slippe bleieskift tar vi selvfølgelig hensyn til det, sier pedagogiske leder Tone Elin Grønstad i den private barnehagen. Hva ER det som skjer? Sporvongane barnehage og Bryne er i alle fall ettertrykkelig satt på kartet. Spørs bare om det var på denne måten de ønsket det.

Tall fra Kunnskapsdepartementet viser at bare fire av hundre menn synes førskolelæreryrket er attraktivt. Målet er at 20 prosent av førskolestudentene skal være menn. Men er det virkelig slik rekrutteringen skal foregå? Ved at de skal unntas selve drittjobben? Hvilke signaler sender dette til de kvinnelige ansatte? Vil man ta risikoen på at dyktige kvinner velger dropper dette yrket fordi de ikke ønsker å bli redusert til skittørkere? Og hvilke signaler sender det til barna? Skal de lære i barnehagen at bæsjebleier er noe damene tar seg av? Jeg kan bare ikke ta det seriøst. I dag ser jeg at Likestillingsombudet reagerer på praksisen. Hun mener dette ikke hører hjemme i 2012. 

I samfunnsdebatten har vi hørt flere profilerte menn fortelle at bleieskifting noe de bare ikke gjør. Musikeren Hans Erik Dysvik Husby har gjort det. Finanskarene Øystein Strand Spetalen og Jan Haudemann-Andersen har gjort det. Wayne Rooney har gjort det. Sagt offentlig at dette overlater de til kona. Men de stiller veldig opp på andre ting, altså. Som å følge opp på idrettsbanen når ungene blir større. Jeg skal ikke legge meg borti hvordan den enkelte familie ordner seg innad. Men dette er toneangivende menn, som mange ser opp til. Derfor bør de tåle kritikk. Synes jeg ser at Supermann skulle nekte å befatte seg med banskit. Da hadde han i alle fall ikke vært Super lenger. Ikke Mann heller, forresten. 

Det finnes andre måter å heve statusen til barnehageyrket. Å la menn slippe bleieskiftarbeidet er en dårlig ide, for å si det diplomatisk. Min far skiftet bleier på meg da jeg kom til verden i 1973. Hva er det som får menn til å tro at de skal slippe i 2012? De får jo til og med betalt for det.

Hva sier dere menn som skifter bleier med den største selvfølge?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar