tirsdag 3. april 2012

Trinny og Susannahs grine-tv

GRINE-TV: Skinny Trinny og hennes litt fyldigere venninne
Susannah har inntatt Norge med stilbevisst grine-tv. Skjermdump: fem.no
Jeg hadde sett det på tv mange ganger før. Britiske Trinny og Susannahs herjinger med vanlige kvinners utseende generelt og klesstil spesielt. Jeg så til og med da de beveget seg til USA, og senere til Australia for å hjelpe disse nasjoners ubehjelpelige.

Jeg fant det underholdende hver gang de de ba helt normalt utseende A4-kvinner gå ut og handle klær, bærende på sine stusselige håndvesker fulle av motepolitiske formaninger. Det hele ble filmet, og de to fashiongodessene rev seg i håret mens de sukket og stønnet over håpløsheten. Men ved programmets slutt, da de endelig hadde skjønt poenget (les: gitt etter for det massive presset) var det happily ever after med familien i studio og vakre - takket være tannbleking, botox, hårfarging, hårexstensions, manicure, pedicure, hold-in, push-up og sist men ikke minst shut up. Trinny og Susannah did the talking, mens de nyvakre smilte taust eller hvisket frem at dette var the biggest day of my life og thank tou so much.

Når har fenomenet Trinny and Susannah kommet til Norge. Det er ikke like gøy lenger. Mulig det blir for nært når de kaster seg over kvinner som kunne vært naboen, kollegaen eller noen andre du kjenner. De dropper også den medisinske kosmetikken. Trinny og Susannah: Oppdrag Norge handler om å finne "tilfeldige" kvinner på gaten i norske byer, for så å forvandle dem til sitt nye, langt bedre jeg.

I kveld så jeg mitt andre program. Slik ble det omtalt på FEMs nettsider: "De siste årene har Drammen gjennomgått en forvandling fra å være slitt og trafikkbelastet til å bli en perle av en by det er grunn til å være stolt av. Men hva med menneskene som ferdes der? Kanskje er også de modne for en overhaling? Når Trinny og Susannah inntar gatene, geleides flere «elever» på veien mot en mer stilfull fremtid."

Vi møter det lesbiske paret Marte (34) og Helene (35) som skal gifte seg til sommeren. De er lei av fordommen om å «måtte» være maskuline i et lesbisk forhold. De trenger også råd og tips de kan dra nytte av i forbindelse med bryllupet. Vi møter også Christina, som er av den oppfatning at høyde og vekt ikke matcher hverandre, og at hun kroppslig sett mest ligner en mann. Dessuten har hun brukt de samme klærne siden hun gikk på videregående, og mener hun ser mer ut som en tenåring enn en alenemamma på 22.

Ja, det blir for nært. For klamt, kleint og hva skal jeg si? Ekte. De norske damene er for ekte. For lik deg og meg. Kanskje har de gått på den samme skolen, kanskje ligner de på noen du kjenner, eller kanskje har de til og med på seg noe du selv har hjemme i skapet. Noe du nå, etter at Skinny Trinny og hennes litt fyldigere venninne Susannah har dømt plaggene nedenom og hjem, må vurdere om skal få adresse Fretex.

Kommer jeg til å se på det igjen? Helt sikkert. Håper bare jeg ikke begynner å grine når de drar opp mødrene på scenen. Slitsomt å bli så emosjonell når jeg trodde jeg bare skulle bli underholdt.

PS: Har du ikke sett programmet, men er nysgjerrig på om du er pære, kjegle, kremmerhus eller en annen artig form kan du sjekke moteguruenes Finn din form. 

2 kommentarer:

  1. Jeg så også på Trinny og Susanna før, men ble pinlig berørt over de norske programmene. Det var nok mest over engelsken til ofrene og familiene deres.

    SvarSlett