tirsdag 30. april 2013

Når kom mai du skjønne milde byttes ut med ulyd i alle kanaler

Byens mest harry vårtegn. Lurer på om de tenker på hva
lyden gjør med hørselen deres.
Hos oss er det alltid en fotballkamp som kan og bør ses. Enten på tv, på pc, på mobilen eller i ekstreme tilfeller alle tre samtidig (hvem sa at ikke menn kan multitaske, når de bare vil?). De fleste kamper er det dessuten noe spesielt med. Det være seg et spesielt oppgjør, en spesiell spiller som må følges med på, en trener, en dommer eller en stadion.  

Disse kampene har uansett det til felles at de kan komme til å fremkalle til dels brutale temposkifter i humøret til han i sofaen. Men i kveld er det en ny og uforutsett utfordrer som må spilles ut på sidelinja. For når lyden fra Tryvann forstyrrer selveste semien i Champions League i den grad at han må kjøre opp tv-volumet for å utkonkurrere russelyden, ja da er det alvor. Og snart mai. Tenk at det er 1. mai i

Rein(e) sorgen. Men det var visst på samme
viset i 1913. Hundreårsvår der, altså.
morgen. Det er ikke til å tro, som Arne Scheie ville sagt. Utenfor vinduet ser plenen ut som et inntørket reinskinn, mens hekken med sine tørrtriste kvister imiterer gevir.

Innenfor rister det i veggene. En spiller rister på hodet. Jeg får med meg at Borussia Dortmund er på besøk hos Real Madrid og at vertene må vinne tre null eller mer for å gå videre. Han peker og fekter og forklarer. Støy i alle kanaler. Jeg faller i tanker og kommer plutselig på en samtale jeg hadde på bussen i dag tidlig. Jeg tok den en time senere enn vanlig, og havnet ved siden av naboen som driver et møbelsnekkerfirma nede på Grünerløkka.

Hun fortalte at hun jobber med å rehabilitere Eidsvollsbygningen nå. I den forbindelse hadde hun gått igjennom historiske dokumenter som blant annet fortalte hvordan været var i 1913. Det var interessant lesning. Det viste seg at været hadde vært tilnærmet identisk for hundre år siden. Like grått og forblåst, like stor mangel på grønnskjær, like forbanna kaldt, med det resultat at bøndene gikk særdeles tøffe tider i møte. Folk sultet og måtte håpe på bedre lykke neste år.

Etter 35 spilte minutter er det fortsatt null null i Madrid. Lyden fra sofaen har stilnet. Men kommentatoren sier at Ronaldo spiller strålende. Google forteller meg
Min kjæres hjerte banker over gjennomsnittet hardt for
fotball. Jeg beundrer ham for engasjementet. Selv om det
blir mye lyd iblant. 
at han tjener over 250 millioner i året. Med en slik inntekt synes jeg faktisk han burde sørget for litt mer action i den der ruten som viser stillingen.

På Tryvann er det mer action en noensinne nå. Det dundrer infernalsk i lydanleggene. Forleden ble to russejenter voldtatt i skogen der oppe, leste jeg i avisen. Huff. Nei, dette ble trasige greier.  

Det er pause i Madrid. I morgen er det mai. Skjønn og mild eller kald og vill. Det er mai, og det kan bare bli bedre. Første skritt på veien er et glass deilig hvitt. God fridag, folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar